AINULT DELFIS | LOE peatükki Jesper Parve uuest raamatust "MEES. Otse ja ausalt": 7 elulist muret ja lahendust 30ndates mehepoegadele



Jesper Parve
Jesper ParveFoto: Kaanekujundus

Kirjastuselt Pilgrim ilmus uus originaalraamat "MEES. Otse ja ausalt", mille autor on endine profikorvpallur Jesper Parve.

Enda elukogemusele toetudes otsib Jesper Parve vastuseid järgmistele küsimustele: Kes üldse on mees? Millal meheks saadakse? Kas oled mees, kellele võib loota, või oled veel poiss? Milline on isa ja abikaasa roll? Mis teeb mehest tõelise mehe? Millised on meeste läbipõlemishirmud ja ootused naisele? Millest üks tänapäeva mees mõtleb ja mida ta selles muutuvas maailmas tunneb. Mida ta kardab ja millele loodab?

"Olen enamiku ajast oma elus ajanud taga midagi, millele ei osanud pikka aega anda ei seletust ega nime. Vanusega on tulnud mõistmine, et see, mida olen taga ajanud, on vabadus. Vabadus kõikidest jamadest, mis meid seovad kätest ja jalust ning mis meile mitte midagi tegelikult ei anna. Mis muudavad meie igapäevaelu rutiiniks. Ma arvan, et paljud mehed nõustuvad minuga. Ent selleks, et oma elus vabadust saavutada, peab sul olema munasid. Suuri munasid, et eksida, sest kogemused tulevad tihti vaid sel teel," kirjutab Jesper oma uues raamatus, kus ta jagab lugejaga kohati lausa pööraseid ja samas hinge minevaid seiku enda elust.

PEATÜKK RAAMATUST:

Spordist ja füüsilisest vormist rääkides ei ole minu jaoks juba pikemat aega vahet muskli suurusel, sekunditel ja punktidel. Need omasid mu elus pikka aega liiga suurt tähtsust, nüüdseks on jäänud vaid huvitavaks ajaviiteks. Seetõttu ei oska ma neisse enam kuidagi suure kirega suhtuda. Ma ei igatse taga hulle treeninguid, mõõduvõtmisi ja medaleid. Igatsen meeskonnatunnet ja kõike seda, mis toimus enne ja pärast trenni. Ühist istumist peale võidetud mänge riietusruumis ja kõike sellega kaasnevat. Tunnet, et oleme koos midagi saavutanud. Sest sellist meeskonnatunnet, mida sa koged võistkonnaspordis, ei saavuta enamasti enam kuskil. Nüüdseks on jooksmisest, jõusaalist ja higistamisest saanud tore ajaviide, mis aitab mul muuta kogu ülejäänud päeva mõnusamaks ning enda olemist toredamaks.

Seotud lood:

Nüüd mõistan ka neid endisi korvpallureid, kes käisid profisportlase karjääri lõpupoole meie, noorte meeste juures trennis peale oma tavatööd ja panid nii et veri ninast väljas. Aga suu oli pidevalt kõrvuni. Treenerid kiitsid, et vaat kui võimsad mehed, päevad läbi käivad tööl ja siis veel panevad trennis täie pasaga. Kuid nende meeste jaoks ei olnud spordisaal enam töökoht, nagu ta oli sel hetkel meile. Neile oli see koht puhkuseks, et saada eemale igapäevarutiinist. Ja neid hetki nauditi täiega.

Eestis kiputakse spordiga natuke üle pingutama, ka harrastajad lähevad äärmustesse, aga seda ikka peamiselt seetõttu, et kui eesti mees midagi ette võtab, siis täiega. Kultuuritegelased ja muud kuulsused jooksevad täispikki maratone ja teevad seitse päeva nädalas trenni. Ning sellest ka räägitakse palju. Aga see on okei, sest pilt kuulsast lauljast ratta seljas Õhtulehe esiküljel on noorte jaoks kümme korda motiveerivam kui kuulsus, viinapudel käes, kuskil laval. Nii et keep up the good work.

Mul on kuidagi tekkinud mõnus rutiin, et sügisel katsun teha paarikuise väikse puhastuse enda kehas ja peas. Hoiduda natuke rohkem lihast ja teha enam sporti, et suvised lisakilod maha saaks.
November on minu jaoks alati olnud kõige väsitavam, masendavam, pimedam ja mustem aeg. Varem polnud ma midagi teinud, et seda perioodi natuke paremaks ja rõõmsamaks muuta, kuid alates eelmisest sügisest katsun just sellel kuul ennast võimalikult vormi ajada. Üle maailma on ta tuntud kui Movember ehk vuntsikuu, mil kasvatatakse vuntse ja pööratakse tavalisest enam tähelepanu meeste tervisele. Nii et väga õige aeg. Novembris võtan tavaliselt ette ka mõne
toreda challenge’i, et aasta kõige pimedamal ajal endas natukenegi energiat ja positiivset mõtteviisi säilitada.

Mingi aeg sai uuritud ja üles kirjutatud – põhiliselt enda jaoks – suuremad murekohad, mida mehed alates 30. eluaastast peaksid hakkama rohkem jälgima.

1. Vähenema hakkab painduvus, ja mitte ainult sellepärast, et me enamuse ajast kuskil kontoritoolil istume, vaid ka seetõttu, et need spordialad, millega me oma 30-ndates tegeleme, nõuavad vaid ühte tüüpi lihasliigutusi. Jooksmine, jõusaal, korvpall ja muud spordialad tegelikult lühendavad me lihaseid.

Lahendus: jooga. Joogas tehakse kaua kestvaid venitusi erinevatele lihastele ja lihasgruppidele. Samuti alandab jooga vererõhku ja aitab võidelda stressiga.

2. Kuna süda on samuti lihas, hakkab ta kolmekümnendate teises pooles näitama märke väsimisest ja võimsus hakkab vaikselt langema.

Lahendus: igapäevane väike füüsiline tegevus, kasvõi pikem ja tempokam jalutamine. Kui tunned, et mure on tõsine, võta ühendust mõne spetsialistiga.

3. Keha vajab järjest vähem kaloreid igapäevaseks toimetamiseks. Täpsemalt vajab me keha iga päev 12 kalorit vähem kui eelmisel päeval. Kuna enamik mehi jätkab vanu söömisharjumusi, juhtubki see, et enamik meist saavutab oma tippkaalu 34. ja 54. eluaasta vahel.

Lahendus: pea piiri kalorite tarbimisega, olgu need siis tahkel või vedeliku kujul. Sa ei pea ennast iga kord täiesti oimetuks sööma ega jooma.

4. Lihased hakkavad kaotama oma jõudu ja tugevust, mis tähendab seda, et ka lihasmass hakkab vähenema. Kui selle ärahoidmiseks midagi ette ei võta, siis järgmise kümne aasta jooksul kaotab mees ligi kolm kilo lihaseid.

Lahendus: anna oma lihastele koormust, olgu selleks jõusaal või füüsiline töö. Jõusaalis peab meeles pidama, et arendada tuleb oma keha kui tervikut, mitte ainult pumbata neid lihaseid, mis ööklubis head välja näevad.

5. Peab olema teadlik sellistest ohtudest nagu eesnäärme-, munandi- ja nahavähk. Lisaks tuleb korras hoida oma hambad, sest suust saavad alguse paljud haigused.

Lahendus: internetis on palju infot, kuidas ja kus saaksid kontrollida ennast vähi suhtes. Meie vanuses võiks esimest korda juba kontrollis ära käia. Korra aastas võiks ennast näidata ka hambaarstile. Igasuguse probleemi varajasel avastamisel on tagajärjed palju kergemad.

6. Testosterooni tase hakkab langema kiirusega 1% aastas. See on just see aine, mis teeb mehest mehe.

Lahendus: vähenda stressi oma elus, vaata üle kaalunumber, tee mõnikord kõrge pulsisagedusega trenni, söö tervislikult ja vähenda valge suhkru tarbimist. Kui suitsetad, lõpeta kiiremas korras.

7. Tuleb olla teadlik depressiooni ja keskeakriisi ohtudest. Kolmekümnendad on just see aeg, mil paljud mehed hakkavad tundma rahulolematust oma eluga ja saavad järjest rohkem teadlikuks oma surelikkusest.

Lahendus: see on normaalne, et mehed mõtisklevad vahel oma elu üle ja vaatavad, kuhu nad jõudnud on, kuid kui see põhjustab negatiivseid tundeid, mis halvavad ka tegutsemisvõimet, tuleb abi otsida professionaalidelt.

***

Jesper Parve raamatu „MEES. Otse ja ausalt“ esitlused toimuvad:

21. oktoobril kell 13 Tallinna Solarise Apollos,
25. oktoobril kell 18 Tartu Kaubamaja Apollos ja
27. oktoobril kell 18 Rakvere Kroonikeskuse aatriumis.

Vaata raamatu kohta lähemalt SIIT.

Loe veel

Jäta kommentaar
või kommenteeri anonüümselt
Postitades kommentaari nõustud reeglitega
Loe kommentaare Loe kommentaare